Wat zijn de 5 grootste valkuilen bij het selecteren van een CRM-pakket?

16 november 2017
Posted in Tips
16 november 2017 Eric

Wat zijn de 5 grootste valkuilen bij het selecteren van een CRM-pakket?

  1. Kiezen op basis van vooroordelen zoals: ‘We kiezen gewoon voor de marktleider, altijd goed’, of ‘we kiezen hetzelfde pakket als onze concurrent, daar werkt het ook’. Een te makkelijke keuze leidt vaak tot teleurstellingen. Uw specifieke processen worden niet of slecht ondersteund hetgeen leidt tot hoge kosten of frustratie;
  2. Spring niet verder dan uw polsstok lang is. Wanneer de eisen en wensen relatief beperkt zijn, ook voor de langere termijn, kies dan niet voor een te zware applicatie. Een te zware applicatie is kostbaar in aanschaf en er moet veel werk verricht worden om de veelheid aan niet gebruikte functies uit te schakelen;
  3. Laat de wijze waarop uw organisatie wil omgaan met de klantprocessen leidend zijn bij het kiezen van een CRM-pakket en niet alleen de inzichten van een individuele gebruiker;
  4. De verwachting dat nieuwe CRM-softwarestructuur schept in uw organisatie is een illusie. Het automatiseren van een chaotische organisatie leidt niet tot de gewenste transparante structuur. De kwaliteit van de gegevens in de database wordt niet vanzelf hoger door het in gebruik nemen van nieuwe CRM-software;
  5. Laat u niet verleiden door gladde praatjes van verkopers van CRM-software. Bereid uw keuze terdege voor, voordat u in contact treedt met leveranciers. Ben er bewust van dat leveranciers die met u contact opnemen via een leadgenerator alleen uit zijn op de verkoop van hun product. Vraag onafhankelijk advies bij het opstellen van een shortlist en baseer deze shortlist op uw eisen en wensen en niet op basis van een beperkt aantal vragen!