Wat zijn de voordelen van het implementeren van de juiste CRM-applicatie?

16 november 2017
Posted in Tips
16 november 2017 Eric

Wat zijn de voordelen van het implementeren van de juiste CRM-applicatie?

Customer Relationship Management (CRM) speelt in de huidige klantgedreven economie een cruciale rol. De klant wordt op basis van zijn individuele behoefte en zijn waarde voor de organisatie behandeld. Daarmee realiseert de organisatie een duurzame en winstgevende relatie met de klant. Belangrijk si te beseffen dat de klantwaarde niet allen bestaat uit de marge op de omzet van de klant. Vooral ook de tevredenheid van de klant is essentieel omdat een tevreden klant dit graag laat merken aan anderen en derhalve een ambassadeursrol heeft voor de organisatie.

Door het op de juiste inzetten van CRM kunnen ambities op het gebied van klantgericht ondernemen waargemaakt worden. Een organisatie is er niet voor zichzelf maar voor haar klanten. Dit geldt zowel voor profit als voor non-profit organisaties zoals stichtingen, verenigingen als overheidsorganisaties. Een organisatie zou zich bij elke wijziging of bij elk besluit moeten afvragen: ‘Wat schiet mijn klant hiermee op?’

Een goed ingericht CRM-informatiesysteem is onmisbaar om van een klantgerichte bedrijfsstrategie een succes te maken. Een dergelijk informatiesysteem geeft inzicht in de winstgevendheid van individuele klanten, van klantsegmenten, producten en diensten etc. met deze inzichten kunnen gerichte campagnes worden gestart waarbij de kans op succes groot is.

CRM houdt ook in dat de processen in een organisatie geïntegreerd zijn zodat op basis van alle gegevens een totaalbeeld ontstaat van de klant, het zogenaamde 360 graden klantbeeld.

De processen op het gebied van marketing, verkoop en service worden effectiever wat de organisatiekosten bespaart. Doordat alle contactmomenten geregistreerd worden en deze transparant zijn voor alle medewerkers is er een goede basis voor een duurzame relatie met de klant.

Het behoud van de klant is essentieel. Het telkens opnieuw aangaan van een nieuwe klantrelatie is immers een kostbare zaak.